Perustottelevaisuus

Ohjeita perustottelevaisuuden kouluttamiseen

Koiralle kaikki täytyy opettaa, valmiiksi tottelevaista koiraa ei synny.

Hyvän perustottelevaisuuden pohjat tehdään kotona.

Harrastuslajista riippumatta koiralla täytyy olla seuraavat asiat kunnossa ennen lajiharjoitteluun siirtymistä:

• paikallapysyminen
  • luoksetulo
  • perusasento

Motivaatio on kaiken koulutuksen lähtökohta. Pennun motivointi on helppoa, käytä leluja ja nameja runsaasti, anna itsesi koulutustilanteessa koiran käyttöön, keskity pentuun ja teidän yhteiseen tekemiseen.

Yhteistyö luodaan yhdessä tekemällä, koira tarvitsee reilun ja oikeudenmukaisen johtajan, jota sen on helppo kunnioittaa. Älä vaadi koiralta sellaista, mitä sille ei ole opetettu.

Ole mustavalkoinen, kerro koiralle mikä on sallittua ja mikä ei! Kun koira tekee oikein, anna siitä aina ensin reipas, iloinen suullinen palaute, jonka jälkeen lelu tai nami. Kun koira toimii väärin tai ei halutulla tavalla, kerro sekin koiralle. Negatiivinen palaute koiralle on myös tärkeää, se ei tarkoita huutoa eikä mekastusta vaan palaute äänensävyllä ettei kaikki mennyt toivotulla tavalla. Uusittuna ja tehtävän onnistuttua annetaan palaute iloisella äänellä sekä tietysti palkka.

Mieti aina mitä haluat harjoitella. Pennulle asiat on vain pilkottava pienempiin palasiin. Kouluttaessa pentua, tärkeintä on miettiä, mitä haluat harjoitella ja mistä toiminnasta haluat koiran saavan palkan. Pilko liike osiin esim. luoksetulo. Mieti, mitä osa-aluetta haluat pennulle vahvistaa: pysymistä, luoksetuloa vai sivulletuloa? Kaikki on harjoiteltava ensin erikseen, jonka jälkeen liike kootaan kokonaisuudeksi.

Pyri kaikessa johdonmukaisuuteen, muista nähdä johdonmukaisuus koiran
näkövinkkelistä, ei ihmisen

Harjoittele pirteän ja levänneen pennun kanssa! Pentukoira nukkuu paljon, mutta pennun kanssa voi huoletta harjoitella ihan päivittäin, pieniä hetkiä kerrallaan, useamman kerran päivässä. Muista hyödyntää ruokahetket ja uloslähtemiset jne.

Rauhoittuminen on tärkeää. Opeta pennulle rauhoittumiseen oma käsky. Esimerkiksi: rauha, käy siihen, huilaa tms. Pentu on hyvä opettaa myös häkkiin. Häkki on kätevä apu reissatessa, vieraissa paikoissa, treeneissä ja kisoissa.

Erilaiset ympäristöt tutuksi. Pennun kanssa tulisi myös liikkua erilaisissa ympäristöissä. Tee viikoittain mm. kaupunkikävelyitä ihmisvilinässä, kauppakeskuksissa, juna-asemilla jne.

Tee harjoittelulle ”lukujärjestys”. Sovita kalenteriisi joka päivälle pennulle aikaa ja
suunnittele mitä haluat harjoitella minäkin päivänä ja miten. Ota pienet koulutuksen takapakit vain asioina, pentu ei pahuuttaan jätä tottelematta.
Mieti, onko pennusta jokin muu kiinnostavampaa kuin sinä? Onko edetty koulutuksessa liian nopeasti vai tulisiko hetken kerrata opittua. Perusasioita pitää aina vahvistaa!

Ole aito. Iloitse aidosti koirasi kehityksestä ja ole rohkeasti ylpeä noutajastasi, pienikin pentu ymmärtää aitouden!

Noutaja tarvitsee älyllistä tekemistä tullakseen tyytyväiseksi ja onnelliseksi koiraksi. Usein miten pelkkä lenkkeily ei tyydytä noutajan tarpeita. Onneksi noutaja taipuu moneen.

Lähde rohkeasti mukaan harrastamaan, kysy yhdistyksiltä, seuroilta ja kouluttajilta rohkeasti apua. Poimi eri kouluttajilta omalle koiralle sopivia vinkkejä. Koulutuslinja- ja tapa on aina koiran ohjaajan vastuulla.

Koiraharrastuslajit ovat yhtä hienoja ja arvokkaita, yritä löytää teille kahdelle sopiva ja yhteistyötä nostattava laji!