Toimintasuunnitelma 2024

YLEISTÄ

Vuosi 2024 on vuonna 1978 perustetun Päijät-Hämeen Noutajakoirayhdistys ry:n 46. toimintavuosi. Yhdistyksen toiminnan tarkoitus on edistää puhdasrotuisten noutajien harrastusta, kasvatusta ja jalostusta sekä niiden käyttöä ja tunnetuksi tekemistä Päijät-Hämeen alueella. Tarkoitustaan yhdistys toteuttaa järjestämällä jäsenilleen koulutustilaisuuksia ja kursseja sekä koirakokeita ja kilpailuja.

HALLITUS JA TOIMIHENKILÖT

Yhdistyksen asioita hoitaa hallitus, johon vuodeksi kerrallaan valittavan puheenjohtajan lisäksi kuuluu kuusi varsinaista jäsentä ja 2-4 varajäsentä. Hallitus kokoontuu vähintään 4 kertaa vuodessa puheenjohtajan tai hänen ollessaan estyneenä varapuheenjohtajan kutsumana. Hallituksen tehtävistä määrätään yhdistyksen säännöissä. Yhdistyksen toimihenkilöitä ovat sihteeri, jäsensihteeri, rahastonhoitaja sekä toimikuntien puheenjohtajat. Tarvittavista toimikunnista päättää ja niiden puheenjohtajat valitsee yhdistyksen syyskokous.

JÄSENISTÖ

Yhdistyksen henkilöjäseniä ovat vuosi- ja perhejäsenet. Nykyinen jäsenmäärä on noin 300 jäsentä. Yhdistys pyrkii palvelemaan jäseniään aktiivisella koulutus- ja koetoiminnalla.

KOKOUKSET

Päijät-Hämeen Noutajakoirayhdistyksellä on vuosittain kaksi varsinaista kokousta, vuosikokous maaliskuussa ja syyskokous marraskuussa.

TALOUS

Yhdistyksen taloudellinen tilanne pyritään säilyttämään vakaana. Talousarviossa on varauduttu kustannusten maltilliseen nousuun. Yhdistys tukee jäsentensä kouluttautumista (mm. koetoimitsija ja koulutusohjaaja) myös vuonna 2024. Yhdistys tulee hakemaan Salpausselän Kennelpiiriltä avustusta piirinmestaruuskokeen (NOME-B) järjestämistä varten.

TIEDOTTAMINEN JA YHTEISTYÖ

Yhdistys tiedottaa toiminnastaan yhdistyksen internet-sivustolla https://phnuuskut.yhdistysavain.fi sekä kaikille avoimilla Facebook-sivuilla (Päijät-Hämeen Noutajakoirayhdistys ry). Tarvittaessa yhdistys voi tiedottaa toiminnastaan myös jäsenjulkaisuissa, jotka toimitetaan jäsenille sähköisesti.

Yhdistys jatkaa yhteistyötä Lemmikkikellari Riemun ja Metsäkulman eläinpalveluiden kanssa myös vuonna 2024.

JÄSENISTÖN KOULUTTAMINEN

Toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi yhdistys puoltaa jäsentensä kouluttautumista koetoimitsijoiksi ja koulutusohjaajiksi myös vuonna 2024.

RIISTA

Riistaa on saatu hankittua riittävästi kokeiden ja taipumuskoekurssin järjestämiseksi. Mahdollisuuksien mukaan ylempien luokkien kokeita järjestetään damikokeina.

TOIMIKUNNAT

NOME-toimikunta

Yhdistys järjestää vuonna 2024 rodunomaisia kokeita seuraavasti:

1.5.2024 NOWT
25.5.2024 NOME-B ALO
8.6.2024 Taipumuskoe NOU
9.6.2024 NOME-B ALO
2.7.2024 NOME-B AVO
3.7.2024 NOME-B VOI (piirinmestaruuskoe)

Kevään WT-koe järjestetään yhteistyössä Novascotiannoutajat ry:n kanssa. Koe on molempien yhdistyksien mestaruuskoe.

Noviisi ja Mestaruus-koe järjestetään joko vuosikokouksen tai syyskokouksen yhteydessä.

Lisäksi NOME-toimikunta järjestää koulutusta rodunomaisiin lajeihin. Mahdollisuuksien mukaan (sulan maan aikana) järjestetään ulkopuolisten kouluttajien kursseja ja koulutuspäiviä.

Yhdistyksen treenipelto on kaikkien jäsenten käytössä itsenäiseen treenaamiseen.

TTK-ryhmien toiminta jatkuu itsenäisesti myös vuonna 2024.

HARRASTE-toimikunta

Korkeavireen hallivuorot jatkuvat maaliskuun loppuun asti vaihtelevilla koulutuksilla.

Yhdistyksen kenttävuoro maanantaisin Löytyn koirankoulutuskentällä on edelleen jäsenistön käytössä.

Pyritään järjestämään Match Show keväällä ja rally-tokokisat v. 2024 aikana.

Pyritään järjestämään erilaisia koulutuksia vuoden mittaan kysynnän ja kouluttajien mukaan.

MUU TOIMINTA

Yhdistys pyrkii edelleen järjestämään ns. matalan kynnyksen tapahtumia uusille harrastajille.

Lisäksi yhdistys voi järjestää muuta toimintaa, kuten luentoja, kursseja tai koulutuksia, virallisia tai epävirallisia kokeita sekä näyttelyitä kysynnän ja jäsenistön aktiivisuuden mukaan.